Tips om uw jetlag te verminderen!

20 december 2017

Na een lange vlucht bent u aangekomen in Australië of Nieuw-Zeeland. Eindelijk kan uw reis beginnen! Maar dan gooit een jetlag roet in het eten. Wanneer u naar Down Under reist kunt u jetlag helaas niet helemaal voorkomen. U reist namelijk naar het oosten en passeert zo meerdere tijdzones. Voor uw lichaam is het lastig om deze snelle overgang te overbruggen, waardoor uw dag- en nachtritme verstoord raakt. Maar geen nood, met deze tien tips vermindert u een jetlag.

Tip om uw jetlag te verminderen: begin ontspannen aan uw reis en lees onze tips voor het inpakken van uw koffer

1. Begin ontspannen aan uw reis

Niemand wil natuurlijk gestrest op reis gaan. Uit onderzoek is ook gebleken dat reizigers die vermoeid of gestrest op reis gaan meer last hebben van een jetlag dan mensen die uitgerust aan hun reis beginnen. Zorg er daarom voor dat u uitgerust bent en probeer stress de baas te blijven. Begin op tijd met uw koffer inpakken, print alle reispapieren vast uit, controleer of uw reisverzekering werelddekking heeft en vertrek op de dag zelf niet te laat naar het vliegveld.

2. Ga eerder slapen voor vertrek

Tref thuis alvast een aantal voorbereidingen om uw lichaam een handje te helpen met de overgang naar de nieuwe tijdzone. Wij raden u aan om enkele dagen voor vertrek te beginnen met het veranderen van de tijden dat u naar bed gaat. Voor een reis naar Australië of Nieuw-Zeeland doet u er goed aan om iedere dag een uur eerder te gaan slapen en ook een uur eerder op te staan dan normaal. Dit zorgt ervoor dat u zich na aankomst makkelijker aanpast aan de lokale tijd.

Tip om uw jetlag te verminderen: verzet de tijd op uw horloge en mobiel naar de tijd van Australië of Nieuw-Zeeland

3. Verzet de tijd op uw horloge en mobiel

Wanneer u goed en wel in het vliegtuig zit, is het aan te raden om alvast de tijd op uw horloge, telefoon en tablet aan te passen naar de lokale tijd van Australië of Nieuw-Zeeland. Zo stelt u zich alvast met slapen, eten en drinken in op uw nieuwe tijdritme. Tijdens lange vluchten worden de maaltijden aan boord geserveerd rond de gebruikelijke tijden van de bestemming. Komt u in de ochtend aan? Probeer dan tijdens de vlucht zoveel mogelijk te slapen. Dit zorgt er voor dat uw lichaam sneller gewend raakt aan het nieuwe dagritme.

4. Maak het uzelf gemakkelijk

Als Product Manager Australië reist onze Nieuw-Zeelandse Brooke regelmatig Down Under. Zij is daarom expert in het omgaan met een jetlag. Comfort is voor haar een van de belangrijkste dingen tijdens een lange vlucht. Zij adviseert u om luchtige kleding, laagjes en comfortabele schoenen te dragen. Knellende kleding is niet prettig en met laagjes kunt u uw outfit makkelijk aanpassen aan de temperatuurschommelingen in het vliegtuig.

Tip om uw jetlag te verminderen: maak het uzelf gemakkelijk en comfortabel tijdens de vlucht naar Australië of Nieuw-Zeeland

Slapen in het vliegtuig blijft voor veel mensen lastig, maar deze zaken zorgen ervoor dat u zo min mogelijk last heeft van de omgeving en toch een comfortabele nachtrust heeft:

  • Oordopjes
  • Slaapmasker
  • Noise-cancelling koptelefoon
  • Nekkussen
  • Omslagdoek
  • Natuurlijke melatonine tabletjes die voor een slaperig gevoel zorgen

5. Blijf aan boord in beweging

Urenlang in dezelfde houding zitten in het vliegtuig is funest voor uw lichaam. Ook al is er nauwelijks beweegruimte, probeer de bloedsomloop te stimuleren door af en toe door het gangpad te lopen of oefeningen te doen. Wij hebben voor u een infographic gemaakt met een aantal oefeningen die wij tijdens de vluchten naar Australië of Nieuw-Zeeland doen. Door deze bewegingen aan boord te maken, komt u fitter aan en herstelt u sneller van een jetlag.

Tip om uw jetlag te verminderen: 4x in beweging aan boord

6. Drink voldoende water en vermijd alcohol

Wist u dat een van de voornaamste oorzaken van een jetlag uitdroging is? De lage luchtvochtigheid in het vliegtuig zorgt ervoor dat ons lichaam sneller uitdroogt. Drink geregeld water om uw vochtbalans op peil te houden.

Bij sommige mensen breekt het zweet alleen al uit bij de gedachte dat ze voor langere tijd in het vliegtuig moeten zitten. Voor wat ontspanning is het dan verleidelijk om een paar glazen alcohol te nuttigen voor en tijdens de vlucht. Maar laat de alcohol staan! De luchtdruk in het vliegtuig versterkt het uitdrogende effect van alcohol. Wees ook zuinig met het drinken van cafeïnehoudende dranken. Cafeïne heeft hetzelfde effect en bevordert juist de jetlag.

Tip om uw jetlag te verminderen: eet lichte maaltijden, zoals een salade of soep. Vermijd ook het drinken van alcohol en cafeïne. Drink juist veel water.

7. Eet lichte maaltijden

Voorkom het eten van pittige en zware maaltijden vlak voor of tijdens uw vlucht, want u heeft vast geen zin om met een opgeblazen gevoel in de vliegtuigstoel te zitten. Bij een jetlag verloopt uw spijsvertering namelijk langzamer dan normaal, waardoor uw lichaam al veel te verduren heeft en veel energie verspilt aan de verwerking van het voedsel. Laat deze zware maaltijden dus staan en kies voor lichte maaltijden, zoals een salade of soepje. Vermijd daarnaast ook te zoute maaltijden. Dit zorgt ervoor dat u vocht vasthoudt, wat in combinatie met weinig beweging aan boord, kan bijdragen aan vochtophopingen in de enkels en voeten.

Vindt u het lastig om in slaap te komen tijdens de vlucht dan kunt u het beste koolhydraatrijke voeding eten. Dit zorgt ervoor dat u sneller in slaap valt. Moet u juist wakker blijven? Dan kunt u het beste voeding vol eiwitten eten.

8. Draag compressiekousen in het vliegtuig

Lang stilzitten heeft ook invloed op uw benen en voeten. Doordat de bloedsomloop vertraagt en u met gebogen benen zit, gaan bloed en vocht zich ophopen in de benen en voeten. Hierdoor kunnen uw benen zwaar aanvoelen en uw voeten en enkels opzwellen. Iets wat niet zo prettig is. Draag daarom compressiekousen om dit tegen te gaan. Door de constante druk die reiskousen uitoefenen op de benen en voeten, wordt de bloedcirculatie gestimuleerd, wat ervoor zorgt dat de zwelling minder wordt. Compressiekousen zijn onder andere verkrijgbaar bij de ANWB.

Tip om uw jetlag te verminderen: opfrissen tijdens de vlucht zorgt dat u fris en fruitig begint aan de reis door Australië of Nieuw-Zeeland

9. Opfrissen tijdens de vlucht

Volgens onze reisadviseur Ilona denkt men niet zo snel aan deze tip, maar het voorkomt wel dat u suf en met een onfris gevoel het vliegtuig uitstapt. Zij raadt u aan om een toilettasje in uw handbagage te stoppen met daarin tandpasta, een tandenborstel, verfrissingsdoekjes of spray, deodorant en hydraterende gezichtscrème. U kunt zich hiermee gelijk bij aankomst of in het vliegtuig opfrissen. Fris en fruitig begint u dan de reis door Australië of Nieuw-Zeeland.

10. Neem de tijd, maar ga mee in het lokale ritme

Probeer bij aankomst zo snel mogelijk mee te gaan in het nieuwe ritme, maar geef uw lichaam ook de tijd om te acclimatiseren. Zorg ervoor dat u de eerste paar dagen geen vol programma heeft. Het laatste wat u wilt, is oververmoeid raken wat een jetlag alleen maar verergert. Begin uw reis door Australië bijvoorbeeld met drie nachten in een stad als Sydney of Melbourne. Op een van deze dagen verkent u de stad per fiets en verder komt u vooral even tot rust in de bewoonde wereld. Voor een reis door Nieuw-Zeeland begint u bijvoorbeeld in een dorpje op een uur rijden van Christchurch. U wordt hier verwelkomd door de Nieuw-Zeelandse gastvrijheid en het heerlijke eten. Als snel voelt u zich hier thuis en kunt u op een prettig manier bijkomen van de lange reis.

Het is natuurlijk erg verleidelijk om te gaan slapen na een nachtvlucht, maar het beste is om wakker te blijven als u in de ochtend aankomt. Maak een wandeling in plaats van een dutje, want natuurlijk daglicht remt de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat u kunt slapen.